تبلیغات
دبستان غیرانتفاعی شرافت

دبستان غیرانتفاعی شرافت
" تجربه دیروز " تلاش امروز " امید به فردا " 
قالب وبلاگ
        
روزها از پی هم سپری می شوند و شمارش معكوس روزهای پایانی شهریورماه آغاز شده است. زمزمه صدای پای مهر در گوش كودكان و نوجوانان شور و شوق بازگشایی مدارس را مژده می دهد. جنب و جوش خانواده ها برای تهیه لباس مدرسه و لوازم التحریر فرزندانشان در مراكز خرید نظر هر بیننده ای را به خود جلب می كند.
    البته چند سالی است شكل طرح و رنگ لباس دانش آموزان برخی از مشكلات خرید لباس مناسب مدرسه را از دوش والدین برداشته است. امروز اكثر مدارس كشور از لباس های فرم با رنگ های یكسان برای دانش آموزان استفاده می كنند. این در حالی است كه این مسئله موافق و مخالفانی هم دارد.
    از دیدگاه روانشناسان متعدد این یكسانی رنگ لباس مدارس می تواند برای دانش آموزان هم مضر و هم مفید باشد. آنها دلایل و نظریات متعددی در این باب ابراز می كنند.

لطفاً ادامه مطلب را مطالعه كنید
 تاثیرات روانی رنگ ها
    ساختار روانی كودك معمولاً همراه با شادی و تفكرات ساده است و مسائلی از قبیل كدورت و انتقام در آنها به صورت مقطعی رخ می دهد. بنابراین انتخاب های آنها همواره نشات گرفته از همین نوع نگاه آنان به محیط است. از این رو توصیه می شود برای كودكان لباس هایی انتخاب شود كه نوع نگاه و سلیقه آنان را تامین كند. دكتر حسین داداش زاده، روانشناس بالینی و دانشیار دانشگاه علوم پزشكی تبریز درباره تاثیرات روانی رنگ ها روی افراد می گوید: شادی و شاد زیستن نشانه اصلی زندگی كودكان است و اگر نوع انتخاب ها از جمله نوع پوشش و رنگ آن برای كودكان مطابق با روحیه شان نباشد آنها را در آینده دچار مشكلاتی خواهد كرد.
    بنابراین كودكان رنگ های شاد و رنگ هایی را كه در آن فضای روانی خوبی داشته باشد را بیشتر دوست دارند. مسئله مهم دیگر این است كه آنها دنیای كودكانه خود را دارند و نگرشی كه والدین به دنیا و زندگی دارند با نگرش كودكان تفاوت دارد.
    حجت الاسلام والمسلمین علی محمد عبداللهی، كارشناس اسلامی ادامه می دهد: رنگ لباس به عنوان عاملی در تكامل شخصیت افراد مطرح می شود.
    مدرسه اولین مكان رسمی است كه دانش آموزان وارد آن محیط می شوند و یكسری تجربیات را می آموزند. همسانی رنگ لباس آنها در یك كلاس قانون پذیری، تبعیت پذیری و اجتماعی شدن را در كودكان پرورش می دهد.
    انسان، رنگ و طبیعت به طور مداوم در تعامل با یكدیگر هستند و دین مبین اسلام به پوشش افراد و نحوه انتخاب رنگ لباس توصیه های فراوانی كرده است.
    این كارشناس اسلامی می افزاید: باوجود اینكه دانش آموزان در طبقات اجتماعی، اعتقادی و فرهنگی مختلفی هستند سادگی و برابری را درك می كنند و هنگامی كه آنها خود را در برابر با افراد دیگر ببینند ارتباط گیری اجتماعی شان آسان تر می شود.
    دین اسلام توصیه كرده است اگر افراد به صورت طولانی و در درازمدت از لباس هایی به رنگ سیاه، خاكستری و قهوه ای استفاده كنند با گذشت زمان برای آنها كسالت های روحی و روانی به همراه می آورد و یا ممكن است این اختلالات را در افراد تشدید كند. در روایات اسلامی استفاده از رنگ های تیره مكروه است و توصیه شده افراد از لباس هایی با رنگ های روشن استفاده كنند مگر در شرایط خاصی مانند عزاداری و سوگواری.
    وی معتقد است: رنگ های آبی، سبز، خاكستری تعدیل كننده نیازهای روحی و روانی افراد بوده و در نهایت تامین كننده سلامت جسم و تعادل و روح افراد هستند. در دین اسلام همچنین برای پوشش فرزندان به رنگ سفید تاكید فراوان شده است.
    به گفته دكتر داداش زاده، روانشناس بالینی، رنگ ها هر یك سمبل و یا نماد، حالت، مشخصه و یا وضعیتی خاص هستند و بعضی از آنها در فرهنگ های گوناگون معانی خاص دارند و هر یك از این نماد بیانگر اقتدار و احترام به حساب می آید. رنگ لباس فرم دانش آموزان در مدارس بسته به اثرات روانشناختی رنگ ها و نمادهایی كه رنگ ها با خود دارند، انتخاب می شوند.
    تفاوت رنگ لباس در دختران و پسران
    در آموزش رسمی كشور ما، رنگ لباس دانش آموزان به انتخاب مسئولان مدارس صورت می گیرد و انتخاب رنگ لباس فرم در دانش آموزان دختر و پسر متفاوت است. زیرا ظرافت و ویژگی های روحی و روانی دختران با پسران فرق دارد.
    دكتر حسین داداش زاده می گوید: «دانش آموزان دختر بیشتر رنگ صورتی را انتخاب می كنند و از همان ظرافت های روانشناسی برای پذیرفتن رنگ لباس استفاده می كنند اما دانش آموزان پسر نوع ساختار روانی شان فرق می كند و به همین دلیل رنگ های آبی تیره، سبز تیره را در پوشش انتخاب می كنند.
    انتخاب درست در رنگ پوشش دانش آموز می تواند شخصیت و اعتماد به نفس آنها را تقویت كند و بهتر است با دانش آموزان درباره رنگ لباس فرم مدرسه از آنها نظرخواهی كرد و به نظر و عقیده شان اهمیت داد.
    همچنین توصیه می شود برای دانش آموز لباسی مناسب انتخاب شود كه با پوشیدن آن لباس ها احساس حقارت نكند.رنگ لباس فرم بر اعصاب، حواس و توجه دانش آموز تاثیرگذار است.
    وی معتقد است: استفاده از برخی رنگ ها مانند رنگ صورتی در مقطع دبستان برای دختران مناسب نبوده و بهتر است از دسته رنگ هایی باشد كه در شكل گیری حس مسئولیت پذیری و هویت كودك موثر باشد.
    دكتر میترا غلامی، دانشیار دانشكده بهداشت دانشگاه علوم پزشكی ایران ادامه می دهد: تفاوت رنگ لباس بین دختران و پسران یك تفاوت سلیقه ای نیست و بیشتر جنبه های ساختاری دارد زیرا در دانش آموزان پسر اعتماد به نفس شكل گرفته بیشتر به رفتار، قدرت، موفقیت ها و توانمندی های آنها بستگی داشته و همچنین به دلیل این كه كودكان در سنین مدرسه نیاز به تحرك و جست و خیز بیشتری دارند، نباید پوشش آنها از رنگ های نامناسب انتخاب شود.
    همچنین لباس هایی كه دانش آموزان را از همسالان خود متمایز می كند و موجب جدایی آنها از جمع می شود موردپسند نیست.
    به گفته حجت الاسلام والمسلمین علی محمد عبداللهی كارشناس اسلامی رنگ لباس در تخیلات و حالات روانی كودكان و نوجوانان نقش بسزایی دارد و همچنین استفاده هر كدام از رنگ ها برای دانش آموزان دختر و پسر می تواند وسیله شادی، غم، ترس، لذت و دوست داشتن و انتقام در آنها شود.
    دكتر داداش زاده روان شناس ادامه می دهد: دانش آموزان دختر به دلیل ویژگی درون گرایی و فردگرایی شان توجه خاصی به رنگ های سرد دارند و با آن از نظر بعد شخصیتی شان عمق بیشتری پیدا كرده و اطمینان و امنیت درونی بیشتری در خود احساس می كنند.
    در صورتی كه دانش آموزان پسر رنگ های دسته گرم را ترجیح می دهند زیرا این رنگ ها هیجان بالایی به آنها می دهد.
    وی می افزاید: «اولین مرحله یادگیری در دانش آموز دریافت داده های محیطی توسط گیرنده های حسی است.»
    همچنین انتخاب رنگ لباس فرم مدارس موجب افزایش داده های انتقال یافته به مغز دانش آموز شده و درنتیجه قدرت ادراك مغز افراد افزایش پیدا می كند.
    رعایت بهداشت فردی
    دكتر میترا غلامی، دانشیار دانشكده بهداشت دانشگاه علوم پزشكی ایران درباره رعایت بهداشت فردی دانش آموز و سلامت آنها می گوید: بهتر است لباس فرم دانش آموزان از رنگ های روشن تهیه شود.
    زیرا در لباس های به رنگ روشن آلودگی به وضوح مشخص شده و به دلیل این كه رنگ های روشن گریزاننده میكروب ها و نشانه پاكی به حساب می آیند دانش آموز به محض دیدن آلودگی و كثیفی لباس فرم، ناچار می شود لباس ها را حداقل هفته ای یك بار شست وشو كند. همچنین درباره بهداشت مقنعه دختران توصیه می شود حداقل هفته ای دو الی سه مرتبه آن را شسته و یا چند ماه یكبار مقنعه ها را تعویض كنند.
    مسئله مهم دیگری كه باید به آن توجه ویژه ای داشت تاثیر نور خورشید در لباس های تیره است. این لباس ها اشعه خورشید را خوب منعكس نكرده و ابتلای دانش آموزان دختر را به بیماری های قارچی و ... نیز افزایش می دهد. زیرا پوست سر در اثر گرم شدن، زمینه را برای رشد این حشرات فراهم می كند و این مسئله برای دختران در مقطع دبستان بسیار خطرناك است.
    بنابراین در رعایت بهداشت فردی به دانش آموزان توصیه می شود لباسها، مقنعه، حوله و لوازم شخصی شان را با آب داغ شسته و اتوكردن لباس ها امری ضروری است.
    اما اگر این مسائل رفع نشود دانش آموزان یك كلاس به دلیل ارتباط های نزدیكی كه با یكدیگر دارند ممكن است این بیماری ها را به دیگران انتقال دهند و درصد این قبیل بیماری ها در مدارس افزایش پیدا كند.
    توصیه می شود این موضوع توسط كارشناسان بهداشت مدارس مورد توجه قرارگیرد و دانش آموزان را برای رعایت بهداشت فردی شان به روش های سمعی و بصری آگاه كنند و به كودكان در مقطع دبستان بیاموزند كه به صورت درست و كامل دستهایشان را بشویند.
    
    
    
 روزنامه ایران، شماره 4603 به تاریخ 27/6/89، صفحه 12 (گزارش)



طبقه بندی: بهداشت و سلامت، 
[ یکشنبه 8 مرداد 1391 ] [ 09:06 ] [ مدیر ] [ نظرات ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

دبستان غیر انتفاعی شرافت اولین دبستان غیرانتفاعی پسرانه در شهرستان فریمان است که در مهرماه سال 1390 توسط آقای حسین بهرامی تاسیس و با مدیریت آقای حسین زینلی و کادر آموزشی باتجربه و ساعی افتتاح شد.
آدرس : فریمان-خیابان امام خمینی ره نبش امام خمینی15 تلفن 6228062 0512 همراه 09153236848
سامانه پیامک 300067210002
نویسندگان
نظر سنجی
نظر شما در مورد برنامه ریزی و عملکرد مدیریت و کادر اجرایی آموزشگاه چیست؟






آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب


ایران رمان